ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM - 23-24.07.2018 SZTUKA WYSTĄPIEŃ PUBLICZNYCH – GENIALNY MÓWCA 16-17 lipca zapoznaj się z ofertą LIFE & BUSINESS COACHING! Trening Asertywności 13 sierpnia Sprzedaj Siebie - PERSONAL BRANDING 13-14.08.2018 TECHNIKI WYWIERANIA WPŁYWU - perswazja i manipulacja 06-07.08.2018
 

Artykuły

Savoir vivre

Biznes to mnożenie pieniędzy. Kultura w świecie biznesu to rodzaj, kształt oraz forma pomnażania dóbr w określony sposób, który wyznacza standardy zachowania ułatwiające jego zdobywanie. To także swoisty charakter komunikowania się poprzez „bariery niedostępności”, zwanej ukrytymi finansami zysku dla każdej ze stron. Czy te dwa „światy” mogą być spójne i przede wszystkim czy powinny? Jestem zdania, że tak.


Rodzaj i sposób biznesowego komunikowania się jest przecież wyznacznikiem nas samych. Kultura osobista w dzisiejszym polskim świecie biznesu niestety wciąż pozostawia wiele do życzenia. Dotyczy to stosownej etykiety, która przecież w bezpośredni sposób przekłada się na rodzaj pozytywnej autoprezentacji. Wiele mówi się na temat savoir-vivre w kuluarowych rozmowach, natomiast rzeczywistość jest zgoła przytłaczająca. Z niebywałą łatwością krytykuje się zachowania innych (bo to przecież takie wygodne), natomiast nie dostrzega się karkołomnych niedociągnięć pod swoim adresem. Czy grzecznością jest umówić się na spotkanie i w jego trakcie dopytywać o to, z kim się ma do czynienia? Nie, a przecież z takimi zachowaniami spotykamy się niejednokrotnie. Co więcej, zaczyna być na to społeczne przyzwolenie, bo trzeba „załatwić biznes”. Takie tendencje, ten rodzaj braku przygotowania się do rozmowy biznesowej coraz częściej mają zastosowanie i stają się nagminne. Dotyczą w szczególności osób młodych, które dopiero wkraczają w strefę szeroko rozumianego świata biznesu. Ich autoprezentacja pozostawia wiele do życzenia, co przeszkadza w nawiązaniu właściwych relacji zawodowych, bo po prostu tego zawodowstwa brak. Młodzi świata biznesu chcą „załatwiać” ten biznes szybko, zapominając o podstawowych kanonach dobrego zachowania. Przykładów takich można by mnożyć w nieskończoność i chyba przestaje być ten fakt wygodnym. Jakże przykro jest oglądać młodego biznesmena, który podczas spotkania ze starszą od siebie kobietą (pomijając fakt, że w ogóle ma do czynienia z kobietą, która wymaga podwojonego szacunku), siada jako pierwszy, bo wydaje mu się, że jest na „wyższej” pozycji. I co w tym wszystkim staje się najgorsze, ten proceder zamiast zwalniać, zaczyna się w zastraszającym tempie mnożyć. Ten brak kindersztuby jest widoczny coraz bardziej i dlatego powstają podobne do owego artykuły. Nie oznacza to bynajmniej, że ten stan permanentnego zapominania o savoir-vivre dotyczy wszystkich młodych ludzi, bo przecież tak nie jest. Byłoby niegrzecznością z mojej strony, gdybym oskarżał w ten sposób każdego młodego obywatela świata biznesu. Nie, nie jest tak do końca.

W dobie poczty elektronicznej, kiedy otrzymuję wiele wiadomości, zauważyłem, że coraz częściej w kolejnej korespondencji brak przysłowiowego „dzień dobry”. A przecież to także podstawowy rodzaj naszej wizytówki. To nasza autoprezentacja, która (co więcej), może pozostać trwała, zapamiętana, bo przecież nie każdą wiadomość wyrzucamy do „kosza”. Szczególnie ważne jest byśmy pamiętali o tym, kiedy zwracamy się do osób, których nie znamy osobiście. Może jednak czasem warto zwrócić także uwagę na błędy? Nikt po drugiej stronie nie musi wiedzieć, że mamy dysleksje.

A nasze zachowania niewerbalne? Sposób siedzenia czy wykonywane przez nas gesty wiele mówią o rozmówcy. Rodzaj nonszalancji jest jak najbardziej niewskazany, o pokazywaniu palcem nie wspominając czy unikania wzroku przed interlokutorem. To przecież gesty, sposób naszego zachowania względem osoby, z którą rozmawiamy, przedstawiają nas samych. Synchron gestu ze słowem jest jednym z ważniejszych elementów za pośrednictwem którego wyrażamy określone treści. Można powiedzieć, że jest to czynnik niezbędny do prawidłowego osiągania zamierzonego celu, czyli przekazania określonych treści w taki sposób, by stały się one dla odbiorcy czytelne i w pełni zrozumiałe. Poprzez ciało przekazujemy informacje. Nawet wtedy, gdy nic nie mówimy. Wówczas mamy do czynienia z efektem pauzy, ale nasze ciało przez cały czas jest aktywne. Zanika jedynie słowo, jesteśmy w stanie jakiegoś napięcia, a zatem przez cały okres tych kilku chwil, również bierzemy udział w przekazywaniu treści. Odgrywamy określony stosunek do zdarzenia, osoby i jesteśmy w permanentnym działaniu – akcji. Nasze ciało ułożone jest w jakiejś pozycji. Każda pozycja ciała przekazuje informacje do odbiorcy, która jest odczytywana w bardzo konkretny sposób. Każdy z nas w sposób podświadomy odbiera takie znaki, dlatego tak ważnym jest, byśmy owe sygnały „odgrywali” w sposób świadomy.

Z przykrością jednak zauważam wyuczone gesty w świecie biznesu, które nijak mają się do dobrych manier. A przecież to sztuka, która składa się na sukces naszych działań biznesowych. Nie od dziś mówi się: „jak cię widzą, tak cię piszą”. Ta ogłada warunkuje nasze „być albo nie być”. Dlaczego więc nierzadko wybieramy to drugie? Może warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób możemy czy też jesteśmy postrzegani przez innych, bo przecież każdy z nas chce być odbierany pozytywnie. Kształtowanie własnego wizerunku biznesowego, to część składowa naszego życia. To przecież rodzaj pokazywania się publicznego, który w wymierny dla nas sposób określa nasz status. Profesjonalny wizerunek w biznesie to zdecydowanie coś więcej, niż tylko nasz wygląd zewnętrzny i szeroko rozumiane kompetencje zawodowe. Współczesny savoir-vivre biznesowy niejako przeplata się z zasadami etykiety towarzyskiej. Sposób, kultura naszych zachowań pomaga w naszych relacjach, co może skutkować owocną współpracą i umiejętnym podtrzymywaniem kontaktów biznesowych. Umiejętność stosownego zachowania nie jest już sprawą jedynie konieczną, ale wręcz niezbędną, by nie powiedzieć: za wszech miar pożądaną. Świadoma dbałość o wizerunek, to podstawa udanych interakcji społecznych, które przyczyniają się do wzrostu naszych dochodów. Warto o tym pamiętać obcując w świecie, który dziś otwiera nam tak wiele możliwości i perspektyw.


Fragment artykułu, który ukazał się w miesięczniku Personel i Zarządzanie (kwiecień 2010)

Tekst: Artur Sokołowski
BUSINESS STUDIO

powrót do listy artykułów

Najbliższe szkolenia:

  • 17.08.2018

    PROFESJONALNA SEKRETARKA/ASYSTENTKA

    Warszawa, Central Tower

    więcej

  • 20.08.2018

    DYKCJA I EMISJA GŁOSU

    Central Tower, Warszawa

    więcej

  • 20-21.08.2018

    INTELIGENCJA EMOCJONALNA I AUTOMOTYWACJA W BIZNESIE

    Warszawa/ Central Tower

    więcej

  • 23-24.08.2018

    SZTUKA WYSTĄPIEŃ PUBLICZNYCH – GENIALNY MÓWCA

    Warszawa, Central Tower

    więcej

  • 23-24.08.2018

    MISTRZ SPRZEDAŻY

    Warszawa, Central Tower

    więcej

  • 06-07.09.2018

    ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM - Trening Menadżerski

    Warszawa, Central Tower

    więcej

  • 10-11.09.2018

    TRAIN THE TRAINER - szkolenie dla trenerów

    Warszawa, Central Tower

    więcej

  • 13-14.09.2018

    NEGOCJACJE BIZNESOWE

    Warszawa, Central Tower

    więcej

  • 14.09.2018

    TRENING ASERTYWNOŚCI

    Warszawa, Central Tower

    więcej

  • 17.09.2018

    LWICA BIZNESU

    Warszawa, Central Tower

    więcej

  • 17-18.09.2018

    ZARZĄDZANIE FLOTĄ SAMOCHODOWĄ

    Warszawa - Central Tower

    więcej

  • 17-18.09.2018

    SPRZEDAJ SIEBIE – PERSONAL BRANDING

    Warszawa, Central Tower

    więcej

  • 21.09.2018

    EFEKTYWNOŚĆ OSOBISTA I ZARZĄDZANIE SOBĄ W CZASIE

    Warszawa, Central Tower

    więcej

  • 24-25.09.2018

    SKUTECZNA KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA

    Warszawa, Central Tower

    więcej

  • 24-25.09.2018

    TECHNIKI MANIPULACJI I PERSWAZJI - wywieranie wpływu

    Warszawa, Central Tower

    więcej

  • 28.09.2018

    RADZENIE SOBIE ZE STRESEM

    Warszawa, Central Tower

    więcej

  • 11-12.10.2018

    PROFESJONALNA OBSŁUGA KLIENTA     

    Warszawa, Central Tower

    więcej

Repertuar Szkoleń

 

 

Opinie o nas

Polecam każdemu, kto chce iść na porządne SZKOLENIE, aby pracować i ćwiczyć a nie na pseudo wykłady...

Mariusz z Katowic
www.inwestycjawkadry.info.pl

  • Umiejętności interpersonalne, wiedza, inspirująca postawa, łatwość nawiązywania kontaktu z uczestnikami.

  • Wysoki poziom kompetencji, wiedza, doświadczenie zawodowe i profesjonalne podejście do Klienta.

  

   BUSINESS STUDIO
   ul. Dworcowa 38 lok. 45
   05-500 Piaseczno k. Warszawy

 

 + 48 691 205 004

 

Napisz do nas

*
*

Współpracujemy z:

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej na temat Cookies w Polityce Prywatności.